گردونه شانس

شانس خود را برای خرید محصولات نورینه امتحان کن

مراحل رشد کودک

فهرست مطالب

مراحل رشد کودک ،برای والدین گاهی اوقات فکر کردن درباره‌ی رشد اولیه کودکان می‌تواند گیج کننده باشد. متخصص اطفال می‌تواند درباره‌ی آنچه کودکتان در زمان‌های مختلف باید انجام بدهد به شما راهنمایی کند. اما، ممکن است اغلب این سوال برای‌تان پیش بیاید که آیا کودک‌تان با سرعت عادی رشد می‌کند. درک مراحل رشد کودکی و آنچه از هر مرحله انتظار می‌رود بسیار مفید است. اگر متوجه شدید کودکتان بیش از حد کند رشد می‌کند، می‌توانید تا دیر نشده کمک بگیرید.

مراحل رشد کودک

 

مراحل رشد کودک از نظر روانشناسی

مراحل مربوط به رشد اولیه‌ی کودک می‌تواند تا حدودی برای والدین جدید یا گیج کننده باشد. درباره‌ی مراحل رشد چند نظریه و فلسفه وجود دارد و ممکن است از آنچه پزشک اطفال به شما می‌گوید پی نبرید دقیقا به چه مدلی اشاره می‌کند.

رایج‌ترین مدل استفاده شده برای مراحل رشد اولیه‌ی کودکی توسط پیاژه ابداع شد. پیاژه مدلی برای رشد کودکی ارائه داد که از تولد تا بزرگسالی را شامل می‌شد.

فقط دو مورد اول از این مراحل درباره‌ی رشد اولیه‌ی کودکی صدق می‌کردند. این‌ها مرحله‌ی حسی حرکتی، یا از تولد تا دو سالگی، و مرحله‌ی پیش‌-عملیاتی، یا از سه تا هشت سالگی هستند. این نظریه‌ی رشد بر مبنای نحوه‌ی تفکر کودکان است.

اکثرا، نباید خودتان را درگیر نام‌های فانتزی برای مراحل رشد اولیه‌ی کودکی بکنید. راحت‌ترین راه تجزیه‌ی مراحل است به: طفولیت، که از تولد تا ۲ سالگی است، خردسالی که از دو تا سه سالگی است، و پیش دبستانی که سن چهار تا شش سالگی است.

 

%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%84 %D8%B1%D8%B4%D8%AF %DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9 1

 

الف ) مراحل رشد کودک: رشد شناختی

رشد شناختی در کودکی اولیه به توانایی کودک (مراحل رشد کودکان) برای توسعه‌ی فرایندهای فکری اشاره دارد، من جمله به یاد آوردن چیزها، حل مسئله، و تصمیم گیری. در طی سال‌ها نظریه‌ها و مطالعه‌های بسیاری انجام شده‌اند که سعی داشته‌اند رشد شناختی را درک کنند. اما، همانطور که در فوق توصیف شد، معروفترین آن‌ها توسط ژان پیاژه مطرح شد، و این مدلی است که امروزه به وفور استفاده می‌شود.

 

مراحل رشد کودک

 

۱. طفولیت

کودکتان از آغاز تولد شروع به یادگیری می‌کند، و از حس‌هایش برای کشف جهان اطراف خود استفاده می‌کند. نوزادان می‌توانند یک شی متحرک را دنبال کنند، درخشش و شفافیت رنگ‌ها را تشخیص بدهند، بین صدای بلند و آرام تمایز قائل شوند، و رویدادها را پیش بینی کنند.

تمام این توانایی‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد بلافاصله اطلاعات را جمع‌آوری و پردازش و مراحل رشد کودک شناختی را آغاز کنند. تا سن سه ماهگی، طفل می‌تواند چهره‌ها را تشخیص بدهد، حالات چهره را تقلید کند، و به صداهای آشنا واکنش نشان بدهد.

تا شش ماهگی، طفل می‌تواند صداها را تقلید کند، والدینش را تشخیث بدهد، بین اشیاء بی جان و جاندار تمایز قائل شود، فاصله را بر مبنای اندازه‌ی اشیاء تشخیص دهد، و نام آن‌ها را متوجه شود. در ۹ ماهگی، فرزند شما باید بتواند اداها و کارهای دیگران را تقلید کنند، کلمات ساده‌ای مانند «نه» را درک کنند، و تشخیص بدهند اشیاء وجود دارند حتی اگر آن‌ها را نبینند.

در این سن، آن‌ها شروع می‌کنند به واکنش نسبت به اعمال‌شان، مانند انداختن مداوم غذا روی زمین. تا یک سالگی، طفل شما باید بتواند اصوات حیوانات را تقلید کند، نام‌ اشیاء را بداند و به آن‌ها نسبت بدهد، و ممکن است در نبود والدین‌ دچار اضطراب بشود. تا ۱۸ ماهگی، آن‌ها باید بتوانند بخش‌های بدن را تشخیص بدهند، مالکیت داشته باشند و ابراز کنند، و مسیرها را یکی دو قدم بیشتر طی کنند.

 

۲. دوران نوپایی

تا دوران نوپایی مراحل رشد کودک (تازه به راه افتادن) فرزندتان باید مرحله‌ی حسی-حرکتی رشد را که پیاژه توصیف کرده تمام کرده باشد، یعنی بتواند افکار پایه‌ای داشته و آن‌ها را ابراز کند. از ۱۸ ماهگی، او ماندگاری آدم‌ها و اشیاء را درک خواهد کرد. آن‌ها قادر خواهند بود از ابزارها و وسایل استفاده کنند.

تا دو سالگی، کودک‌تان باید درک خوبی از عواطف به دست آورده و قادر باشد آن‌ها را ابراز کند. او همچنین جنبه‌های زندگی عادی را درک خواهد کرد مانند خرید از مغازه، موقع شام، برنامه‌ی زمانبندی روزانه، گفتن ساعت.

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *