تفاوت زایمان طبیعی و سزارین

گردونه شانس

شانس خود را برای خرید محصولات نورینه امتحان کن

تفاوت زایمان طبیعی و سزارین

فهرست مطالب

زایمان طبیعی و سزارین

زایمان طبیعی روشی است که در ایران برای تولد دو نوزاد از هر سه نوزاد استفاده می شود. طبق گفته بسیاری از متخصان، عموما خانم می گویند که زایمان مهبلی ، حس تجربه طبیعی را به مادر می دهد. آنها همچنین اضافه کردند زنانی که زایمان طبیعی کرده اند، ممکن است علاقه بیشتری به زایمان مجدد داشته باشند.
متخصص دیگری می گوید:بدون توجه به اینکه مادر چه نوع زایمانی را انتخاب کرده است، باید اطلاعات کافی در مورد گزینه های زایمان در اختیار خانم ها قرار گیرد، بنابراین آنها می توانند با اطلاعات کافی پروسه زایمان خود را انتخاب کنند.
در این بخش مهم و بسیار پرجزئیات بارداری و نوزاد اطلاعات بیشتری در مورد مزایا و معایب زایمان طبیعی آورده ایم.

fbf03d9081b9fc937a21a3fa6a5c7541 XL

مزایای زایمان طبیعی برای مادر:

وارد شدن به اتاق زایمان و انجام یک زایمان طبیعی یک پروسه طولانی است که ممکن است مادر را از لحاظ جسمی خسته کند و کار سختی برایش باشد. اما یکی از فواید زایمان طبیعی این است که زمان ریکاوری کوتاه تری در بیمارستان نسبت به سزارین نیاز دارد.

اگرچه قوانین متفاوت است، زمانی که فرد بعد از زایمان طبیعی باید در بیمارستان بماند، بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت است.اگر خانمی احساس بهبودی داشت، ممکن است بیمارستان را زودتر از زمان تعیین شده ترک کند.خانم هایی که زایمان طبیعی دارند، ممکن است به دلایل مشکلاتی از قبیل ترس، خونریزی شدید، عفونت، واکنش به بیهوشی و درد ماندگارتر از سزارین اجتناب کنند.

و یکی دیگر از فواید این است که یک مادر بعد از جراحی ممکن است هوشیاری کمتری داشته باشد، اما بعد از زایمان طبیعی می تواند بسرعت فرزند خود را در آغوش بگیرد و به او شیر بدهد.

Difference between natural delivery and cesarean section2

 

معایب زایمان طبیعی برای مادر:

در طول زایمان طبیعی، خطری که وجود دارد این است که ممکن است پوست و بافت اطراف واژن در حین حرکت نوزاد به سمت مجرا کشیده و پاره شود. اگر کشیدگی و پارگی شدید باشد، ممکن است مادر به بخیه نیاز پیدا کند یا اینکه ضعف و جراحت را در ماهیچه لگن احساس کند که در کنترل ادرار و عملکرد روده تاثیرگزار است.
بعضی از مطالعات نشان می دهد خانم هایی که زایمان طبیعی دارند، مشکلات بیشتری در روده و بی اختیاری ادرار نسبت به خانم هایی که سزارین انجام داده اند، پیدا می کنند. همچنین سرفه کردن، عطسه یا خنده نیز ممکن است باعث نشت ادرار در آنها شود.
بعد از زایمان طبیعی ممکن است مادر بین مقعد و آلت تناسلی خود احساس درد کند.

 

Delivery Decisions 1400x700 1

 

مزایا و معایب زایمان طبیعی برای نوزاد:

بعضی از مزایای زایمان طبیعی برای نوزاد وجود دارد که به نگاه کردن مادر به نوزاد در حال تولد می توان اشاره کرد که در سزارین این امکان وجود ندارد و مادر می تواند خیلی سریع به نوزاد شیر بدهد.
در طول زایمان طبیعی، ماهیچه های درگیر به دلیل فشار معمولا مایع درون ریه نوزاد را تخلیه می کنند که نوزاد را از مشکلات تنفسی دور می کند.
کودکانی که از زایمان طبیعی متولد شده اند، ممکن است در طول زایمان در مجرای مادر نوعی باکتری مفید دریافت کنند که سیستم ایمنی را تقویت کرده و از کشش روده ای جلوگیری می کند.
اگر یک خانم زمان زیادی در اتاق زایمان باشد و یا در زایمان طبیعی نوزاد درشت باشد، یکی از خطراتی که وجود دارد این است نوزاد در طول زایمان دچار جراحت هایی از قبیل کوبیدگی پوست سر یا شکستن ترقوه شود.

 

rsz 000ll 0ab9f727406992e775eb70e455e916b7

 

در طول زایمان طبیعی چه اتفاقی می افتد؟

در مورد خطرات زایمان طبیعی بهتر است مروری به دوران دبیرستان داشته باشیم:در روتین زایمان، ماهیچه های شکمی سر نوزاد را در مجرای زایمان به سمت پایین هل می دهند که این مجرا بین استخوان لگن و استخوان دنبالچه قرار دارد.
در زمان زایمان این مجرا گشاد می شود، بطوریکه سر و شانه های نوزاد را در خود جای می دهد. سپس سر نوزاد در نقطه ای بین مهبل و مقعد کشیده می شود تا اینکه کودک از مهبل خارج شود.

 

کدام یک برای نوزاد بهتر است؟
مطالعات نشان می دهد که نوزادانی که با روش سزارین متولد می شوند، مشکلات ریوی بعد از تولد کمتری دارند ، اما بعد از چند روز کم کم خود را نشان می دهند. همچنین تحقیقات نشان می دهد که بچه ها ممکن است مشکلاتی را به علت سزارین در آینده تجربه کنند که نگرانی هایی نیز در رابطه با آسم و آلرژی نیز وجود دارد. دانشمندان علت آن را میکروب می دانند.
نوزاد میکروب ها را از مجرای زایمان مادر در طول زایمان می گیرد. البته راه های دیگری نیز برای وجود میکروب به بدن نوزاد نیز وجود دارد. در زایمان طبیعی، پوست کاملا با پوست برخورد می کند. همین اتفاق نیز در سزارین می افتد. کودک تازه متولد شده ای را که می آورند و روی سینه مادر قرار می دهند؛ این کودک تمام میکروب های روی پوست مادر را به خود جذب می کند.

10 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *